TED

我がの「が」を捨てよう― 注目されたいという欲求は創造性を削ぐ(TED)

注目されたい

ライフハックとしてではなく、英語学習にも極めて有用なのが、著名人が10分程度のプレゼンを行うTEDです。

TED Talksとは、あらゆる分野のエキスパートたちによるプレゼンテーションを無料で視聴できる動画配信サービスのことです。10年ほど前にサービスが開始されてから、政治、心理学、経済、日常生活などの幅広いコンテンツが視聴できることから人気を集めています。

RareJob English Lab

TEDは4000を超える膨大な数の動画があります。しかし慣れないうちは、動画の探し方や視聴のコツが分かりませんよね。この記事では、数多くのTEDを見てきた管理人(塩@saltandshio)が、心を揺さぶられたトークをあらすじと一緒にご紹介します。

ビジネス英会話を効率よく身につけたい方におすすめスクール

シェーン英会話
シェーンは1977年の創業以来、ネイティブ講師が英語を英語で教える「直接教授法」を採用しています。首都圏におけるスクール拠点数は、ネイティブ講師の英会話スクールでNo.1。駅から近いスクールが多いので通いやすく時間を有効に使えます。

スピークバディ パーソナルコーチング
1日1時間の短期集中トレーニングで、あなたの英語力向上をコーチが全力でサポートします。あなたの英語の世界が、劇的に変わります。

ジョセフ・ゴードン=レヴィット: 注目されたいという欲求は創造性を削ぐ

ジョセフ・ゴードン=レヴィット: 注目されたいという欲求は創造性を削ぐ

ジョセフ・ゴードン=レヴィットは、役者としてのキャリアを通じて、本来以上に多くの注目を集めてきました。しかし、ここ10年の間にソーシャルメディアが爆発的な人気を集めると、彼もまた私たちと同じようにSNS中毒になってしまいます。SNSが私たちの創造性に影響を及ぼす弊害と、その対策について率直に語ります。(約13分)。

[PR]無料体験レッスン実施中!全国208校、創業40年の老舗英会話スクール【シェーン英会話】

注意を向けること

ジョセフ・ゴードン=レヴィットという役者をご存知でしょうか。子供のころから俳優活動をしており、レオナルド・ディカプリオと渡辺謙が共演したことでも話題になった、インセプションという作品にも出演している役者さんです。このトークに出た頃はバットマン(ダークナイト ライジング)に出演していました。

役として演じている時、ジョセフ・ゴードン=レヴィットはとても集中しています。ADから「回りました」と声がかかり、 「スピード」「マーカー」「用意」 そして監督が「アクション!」と声をかかって撮影が始まる……。幼い頃から聞きなれたこの一連の流れは、まるで呪文のようだとジョセフ・ゴードン=レヴィットは言います。

「回りました」「スピード」「マーカー」 「用意」「アクション」、この流れによって、 自分でも無意識のうちに何かが起こると。

自分の注意が狭まり、世の中の他のことは全部(気になっていることや、いつもなら気を取られてしまうこと)がすべて消え去り、ただ、自分がそこに在る。この感覚こそが、ジョセフ・ゴードン=レヴィットが俳優として愛してやまないもので、創造性と呼ばれるもので、役者をやっていて良かったと思うのはそんな瞬間だと言います。

塩(運営者)

スポーツ選手でいうと【ゾーン】に入った状態ですね

[PR]まずは無料カウンセリング”続けるため”の オンライン英語コーチ「スピークバディ パーソナルコーチング」

注目されること

役者に限らず、クリエイターや、外に向かってプレゼンする人たちには強力な2つの感覚があります。それが、注意を向けることと、注目されることです。

2000年代からのテクノロジーの進化によって、これまでテレビやラジオ、雑誌だけだった宣伝媒体が一気に広まり、より多くの人が注目を浴びる世の中になりました。

役者も例外ではありません。

ゴシップ誌にプライベートが暴露されていた時代から、今度は役者本人がプライベートを世間に広めるようになりました。このことは、とても大きな変化といっていいでしょう。しかし、SNSが世の中に広まったことが、創造的でありたいと願うすべての人にとって思わぬ影響があったとジョセフ・ゴードン=レヴィットは言います。なぜなら、ジョセフ・ゴードン=レヴィット自身が、SNS中毒になったからです。

ジョセフ・ゴードン=レヴィットの経験では、注意を向けることで得られる感覚を求めるほど幸せを感じ注目を集めることで得られる感覚を求めるほどむなしい気持ちになったそうです。

詳しく話をみていきましょう。

[PR]しちだの魔法ペンなら35日でバイリンガルに!楽天4部門1位の英会話!<七田式>

注目を浴びるほどむなしくなる

最初に注目を浴びてむなしさを体験したのは、彼が8歳のときでした。サマーキャンプに参加した時、テレビ番組やCMで小さな役をもらっていたジョセフ・ゴードン=レヴィットは、そのことをサマーキャンプでやたらと自慢したのです。

自慢話を聞いた子供たちは驚き、ジョセフ・ゴードン=レヴィットの思惑通りに注目の的になりました。しかし、あまりにも自慢話をし過ぎました。最初は好意的な目で見てくれていた子供たちも、次第に敬遠するようになったのです。

決定打は、気になっていた女の子から「目立ちたがり屋!」と言われたことでした。この言葉に深く傷ついたジョセフ・ゴードン=レヴィットは、サマーキャンプ以降は役者活動で注目を集めるのをためらうようになります。

そんな彼に、「注目されたくないなら、なんで役者をやってるの?」と聞いてくる人もいました。その言葉に対して、ジョセフ・ゴードン=レヴィットは「役者は注目されるためじゃなくて芸術なんだ」と答えていましたが、なかなか理解されることはなかったようです。

そうしているうちに、Twitterが登場します。

これもまた、ジョセフ・ゴードン=レヴィットの欲目を刺激しました。ちょうどバットマンに出演した頃だったので、そこそこのフォロワーも付きました。このことが、次第にジョセフ・ゴードン=レヴィットの創作活動にまで影響が出るようになってきたのです。

役者(表現者・クリエイター)であれば、与えられた台本から役柄を深く掘り下げ、「どうしたら、この役と(自分に)共通点を見いだせるか?」、「観客はこの物語をどう捉えるだろうか?」と思考を働かさなくてはいけません。しかし、注目を浴びたかったジョセフ・ゴードン=レヴィットは、台本を読み込みながらも頭の中では別の事を考えていました。

この映画のことをTwitterでなんてつぶやこう……?

TwitterやInstagramは、注目することによって成り立っている産業です。そのため、ユーザーの注目を刺激するための仕掛けが、あちこちに施されています。だからこそ、これほど巨大な企業になり、産業になったのです。

注目されることによって得られる快感は、脳に強烈なインパクトを与えます。よく冗談でみなさんは「あーあ、すっかりスマホ中毒だよ」と言いますが、これは本当に科学的にも実証された中毒症状なのです。

ジョセフ・ゴードン=レヴィットは、自らの経験を踏まえて『注目を集めることへの中毒は 、他のものの中毒になるのと全く同じこと。決して満たされません』と言います。フォロワーも、イイネの数も、求める限り際限がないし、他の役者と比べ出したら終わりがないからです。

どれだけ注目を集めても、ついにやったぞ!という気持ちにも、「ああ、これでよし」ともならないのです

[PR]知って得する、知らないと損をする!すぐに役立つ相手に合った「伝え方」のコツ!

注意を向けると幸せになる

注目されたい!という感情には、束縛する力があります。

しかし、私たちには別の特別な力も備わっています。最初に述べた『大好きな物に注意を向ける力』です。科学者の間では“フロー(ゾーン)”と呼ばれており、例えばクリエイティブな作業をしているときに、他のことで気が散らないときに脳で起こる現象です。頻繁にフロー状態を経験すると、より幸せを感じると言う人もいます。

目の前で起きていることだけに集中すれば、私たちは幸せを感じます。以前に紹介したマット・キリングワースも、幸せを感じたいなら目の前のことに集中しましょうと言っています。

目
全集中の呼吸!―幸せになりたい?目の前のことに集中しましょう(TED)【TED 紹介・解説】マット・キリングワース: 幸せになりたい?目の前のことに集中しましょう/人が最も幸福を感じるのは目の前のことに没頭しているときで、反対に気が散っている時ほど幸福度が低くなります(約10分)。そんなトークの詳細を紹介します。...

集中することは簡単ではありません。しっかり注意を向けることには練習が必要ですし、やり方も人それぞれだからです。ジョセフ・ゴードン=レヴィットは役者としての経験から、こんなアドバイスを言っています。

他のクリエイティブな人たちを競争相手だと思わないことです。そして、協力できる人を探します。

例えば、あるシーンの撮影で他の役者を競争相手だと考えた場合、役者はこう思うでしょう。「彼らの方が自分より注目されたら、自分よりも彼らの演技の方が話題になってしまう……」そんなことを考えれば集中が途切れるばかりか、そのシーンの出来も散々なものになります。しかし、他の役者を協力できる相手だと考えたら、集中することは容易になります。

なぜなら、彼らに注意を向けるだけでいいからです。

自分のやることを考える必要はなく、相手に反応して、相手は自分に反応することで共にその場に在ることができる。お互いにクリエイティブな存在として、そこに在ることが出来て、そのシーンはきっと素晴らしいものになるでしょう。

[PR]検定試験合格者累計140万人!スマホ対応☆国家資格ほか資格取得ならSMART合格対策講座

まとめ:創造性は、 大事なことに集中しているときに育まれる

SNS中毒になった経験もあるジョセフ・ゴードン=レヴィットですが、注目を集める競争をやめれば、インターネットは協力できる相手を探すのに素晴らしい場所になると言います。

他の人と協力すれば、それがセットであれ、ネットであれ、どこであれ、ずっと容易にフローを見いだすことができるからです。なぜなら、『一緒に作っているもの』だけに全員が注意を向けているからです。

自分より大きな何かの一部になったような気持ちになるでしょう。気をそらされるものから お互いを守り合っているような気持ちにもなり、ただ、そこに在ることができるはずです。

他者からの評価を求めるのをやめて、好きなことを追い求めていけば、そのうち勝手に他者からの評価はついてくるものです。それなら、好きなことに気持ちを注いでいきましょう。そうすればきっと、あなたの人生はいまよりも、もっと充実したものになっていくでしょう。

英語全文

First of all, thank you for your attention. There’s nothing quite like being in a room full of people like this, where all of you are giving your attention to me. It’s a powerful feeling, to get attention. I’m an actor, so I’m a bit of an expert on, well, nothing, really.

<全文を読む>▼クリック▼

But I do know what it feels like to get attention — I’ve been lucky in my life to get a lot more than my fair share of attention. And I’m grateful for that, because like I said, it’s a powerful feeling. But there’s another powerful feeling that I’ve also been lucky to experience a lot as an actor. And it’s funny, it’s sort of the opposite feeling, because it doesn’t come from getting attention. It comes from paying attention.

When I’m acting, I get so focused that I’m only paying attention to one thing. Like when I’m on set and we’re about to shoot and the first AD calls out “Rolling!” And then I hear “speed,” “marker,” “set,” and then the director calls “Action!” I’ve heard that sequence so many times, like, it’s become this Pavlovian magic spell for me. “Rolling,” “speed,” “marker,” “set” and “action.” Something happens to me, I can’t even help it. My attention … narrows. And everything else in the world, anything else that might be bothering me or might grab my attention, it all goes away, and I’m just … there. And that feeling, that is what I love, that, to me, is creativity. And that’s the biggest reason I’m so grateful that I get to be an actor.

So, there’s these two powerful feelings. There’s getting attention and paying attention. Of course, in the last decade or so, new technology has allowed more and more people to have this powerful feeling of getting attention. For any kind of creative expression, not just acting. It could be writing or photography or drawing, music — everything. The channels of distribution have been democratized, and that’s a good thing.

But I do think there’s an unintended consequence for anybody on the planet with an urge to be creative — myself included, because I’m not immune to this. I think that our creativity is becoming more and more of a means to an end — and that end is to get attention. And so I feel compelled to speak up because in my experience, the more I go after that powerful feeling of paying attention, the happier I am. But the more I go after the powerful feeling of getting attention, the unhappier I am.

And — thanks.

So this is something that goes way back for me. I think the first time I can remember using my acting to get attention, I was eight years old at summer camp. And I’d been going on auditions for about a year by then, and I’d been lucky to get some small parts in TV shows and commercials, and I bragged about it a lot, that summer at camp. And at first, it worked. The other kids gave me a bunch of extra attention, because I had been on “Family Ties.” That’s a picture of me on “Family Ties.”

Then, the tide turned — I think I took it too far with the bragging. And then, the other kids started to make fun of me. I remember there was this one girl I had a crush on, Rocky. Her name was Rachel, she went by Rocky. And she was beautiful, and she could sing, and I was smitten with her, and I was standing there, bragging. And she turned to me and she called me a show-off. Which I 100 percent deserved. But you know, it still really hurt. And ever since that summer, I’ve had a certain hesitance to seek attention for my acting.

Sometimes, people would ask me, “Wait a minute, if you don’t like the attention, then why are you an actor?” And I’d be like, “Because that’s not what acting’s about, man, it’s about the art.” And they’d be like, “OK, OK, dude.”

And then Twitter came out. And I got totally hooked on it, just like everybody else, which made me into a complete hypocrite. Because at that point, I was absolutely using my acting to get attention. I mean, what, did I think I was just getting all these followers because of my brilliant tweets? I actually did think that — I was like —

“They don’t just like me because they saw me in ‘Batman,’ they like what I have to say, I’ve got a way with words.”

And then in no time at all, it started having an impact on my dearly beloved creative process. It still does. I try not to let it. But you know, I’d be sitting there, like, reading a script. And instead of thinking, “How can I personally identify with this character?” Or “How is the audience going to relate to this story?” I’m like, “What are people going to say about this movie on Twitter?” And “What will I say back that will be good and snarky enough to get a lot of retweets, but not too harsh, because people love to get offended, and I don’t want to get canceled?” These are the thoughts that enter my mind when I’m supposed to be reading a script, trying to be an artist.

And I’m not here to tell you that technology is the enemy of creativity. I don’t think that. I think tech is just a tool. It has the potential to foster unprecedented human creativity. Like, I even started an online community called HITRECORD, where people all over the world collaborate on all kinds of creative projects, so I don’t think that social media or smartphones or any technology is problematic in and of itself. But … if we’re going to talk about the perils of creativity becoming a means to get attention, then we have to talk about the attention-driven business model of today’s big social media companies, right?

This will be familiar territory for some of you, but it’s a really relevant question here: How does a social media platform like, for example, Instagram, make money? It’s not selling a photo-sharing service — that part’s free. So what is it selling? It’s selling attention. It’s selling the attention of its users to advertisers. And there’s a lot of discussion right now about how much attention we’re all giving to things like Instagram, but my question is: How is Instagram getting so much attention?

We get it for them. Anytime somebody posts on Instagram, they get a certain amount of attention from their followers, whether they have a few followers or a few million followers. And the more attention you’re able to get, the more attention Instagram is able to sell. So it’s in Instagram’s interest for you to get as much attention as possible. And so it trains you to want that attention, to crave it, to feel stressed out when you’re not getting enough of it. Instagram gets its users addicted to the powerful feeling of getting attention. And I know we all joke, like, “Oh my God, I’m so addicted to my phone,” but this is a real addiction. There’s a whole science to it. If you’re curious, I recommend the work of Jaron Lanier, Tristan Harris, Nir Eyal.

But here’s what I can tell you. Being addicted to getting attention is just like being addicted to anything else. It’s never enough. You start out and you’re thinking, “If only I had 1,000 followers, that would feel amazing.” But then you’re like, “Well, once I get to 10,000 followers,” and, “Once I get to 100 — Once I get to a million followers, then I’ll feel amazing.”

So I have 4.2 million followers on Twitter — it’s never made me feel amazing. I’m not going to tell you how many I have on Instagram, because I feel genuine shame about how low the number is, because I joined Instagram after “Batman” came out.

And I search other actors, and I see that their number is higher than mine, and it makes me feel terrible about myself. Because the follower count makes everybody feel terrible about themselves. That feeling of inadequacy is what drives you to post, so you can get more attention, and then that attention that you get is what these companies sell, that’s how they make their money. So there is no amount of attention you can get where you feel like you’ve arrived, and you’re like, “Ah, I’m good now.”

And of course, there are a lot of actors who are more famous than I am, have more followers than I do, but I bet you they would tell you the same thing. If your creativity is driven by a desire to get attention, you’re never going to be creatively fulfilled.

But I do have some good news. There is this other powerful feeling. Something else you can do with your attention besides letting a giant tech company control it and sell it. This is that feeling I was talking about, why I love acting so much — it’s being able to pay attention to just one thing.

Turns out there’s actually some science behind this too. Psychologists and neuroscientists — they study a phenomenon they call flow, which is this thing that happens in the human brain when someone pays attention to just one thing, like something creative, and manages not to get distracted by anything else. And some say the more regularly you do this, the happier you’ll be.

Now I’m not a psychologist or a neuroscientist. But I can tell you, for me, that is very true. It’s not always easy, it’s hard. To really pay attention like this takes practice, everybody does it their own way. But if there’s one thing I can share that I think helps me focus and really pay attention, it’s this: I try not to see other creative people as my competitors. I try to find collaborators. Like, if I’m acting in a scene, if I start seeing the other actors as my competitors, and I’m like, “God, they’re going to get more attention than I am, people are going to be talking about their performance more than mine” — I’ve lost my focus. And I’m probably going to suck in that scene.

But when I see the other actors as collaborators, then it becomes almost easy to focus, because I’m just paying attention to them. And I don’t have to think about what I’m doing — I react to what they’re doing, they react to what I’m doing, and we can kind of keep each other in it together. But I don’t want you to think it’s only actors on a set that can collaborate in this way. I could be in whatever kind of creative situation. It could be professional, could be just for fun. I could be collaborating with people I’m not even in the same room with. In fact, some of my favorite things I’ve ever made, I made with people that I never physically met.

And by the way, this, to me, is the beauty of the internet. If we could just stop competing for attention, then the internet becomes a great place to find collaborators. And once I’m collaborating with other people, whether they’re on set, or online, wherever, that makes it so much easier for me to find that flow, because we’re all just paying attention to the one thing that we’re making together. And I fell like I’m part of something larger than myself, and we all sort of shield each other from anything else that might otherwise grab our attention, and we can all just be there.

At least that’s what works for me. Sometimes. Sometimes — it doesn’t always work. Sometimes, I still totally get wrapped up in that addictive cycle of wanting to get attention. I mean, like, even right now, can I honestly say there’s not some part of me here who’s like, “Hey, everybody, look at me, I’m giving a TED Talk!”

There is — there’s, you know, some part. But I can also honestly say that this whole creative process of writing and giving this talk, it’s been a huge opportunity for me to focus and really pay attention to something I care a lot about.

So regardless of how much attention I do or don’t get as a result, I’m happy I did it. And I’m grateful to all of you for letting me. So thank you, that’s it, you can give your attention to someone else now.

Thanks again.

<閉じる>

\ ほかにも気になるトークが満載! /

マイク
TEDまとめ(1):エキスパートたちが贈る極上のメッセージ ライフハックとしてではなく、英語学習にも極めて有用なのが、著名人が10分程度のプレゼンを行うTEDです。 TED Talksと...